Chcete víc rezervací? 4 jednoduché věci v marketingu hotelů, které můžete dělat lépe
9. dubna 2023 peter

Už nějaký ten pátek děláme online marketing a mezi naše klienty patří i ti z oblasti hoteliérství, hotely v přírodě i ve městě, takže jednou z oblastí, kterým se věnujeme, je i marketing hotelů. Víme, že není hotel jako hotel, ale jedno mají všechny společné – klíčem k úspěchu je spokojený návštěvník, který bude nadšený z poskytnutých služeb.

Jde o zážitek v reálném čase a prostoru, kde rozhoduje každá minuta a tím pádem je viditelná i ta nejmenší chyba. Tento zážitek začíná už v marketingové komunikaci, pokračuje na webu, v rezervačním systému a končí odevzdáním vstupní karty na recepci.

Jak však docílit toho, aby měl zákazník blažený úsměv při všech těchto interakcích? Pojďme si to rozebrat.

1. Zanechte stopu v paměti. Definujte si své USP

Začněme tím nejdůležitějším. USP je stavební kámen pro váš business plán. V plném znění je to unique selling proposition – teda unikátní prodejní argument. Je to něco, co vás odlišuje od konkurence a dělá vás výjimečným. Když si toto definujete, lidé si vás podle toho zapamatují a vy zaskórujete.

Samozřejmě, mnozí z vás si teď řekli – ale náš hotel není ničím zajímavý. V mnohých případech si to klient myslí, protože doteď se nad unikátností svého hotelu či penzionu nezamyslel. V některých případech to ale opravdu může být tak, že se ničím neodlišujete. Roztočte proto mozkové závity a přemýšlejte nad tím, co mají hosté na vašem hotelu rádi.

Jak na to: Pro nový hotel pod Tatrami na Slovensku jsme před nějakým časem připravovali web a marketingovou komunikaci. Jak ale komunikovat hotel, který neleží přímo v Tatrách, ale jen pod nimi? Rozhodli jsme se zkusit to netradiční cestou a z nevýhody jsme udělali výhodu. Jinými slovy, marketingovou strategii jsme postavili na tom, že je skvělé, že tento hotel neleží přímo v Tatrách, ale pod nimi. Má nádherný výhled na celé panorama, je to blízko do více přírodních parků, nejen do Tater a nabízí nižší ceny než hotely v horách. Z Hotelu Mamut se stal „ten moderní hotel s výhledem na Tatry“ a o rezervace nemají nouzi až dodnes.

Přemýšlejte nad tím, co je na vás výjimečné. Můžeme se nad tím zamyslet společně.

2. Web je vaše online recepce. Pokud to nefunguje tady, tak to nefunguje nikde

Čím méně kliknutí pro dokončení rezervace, tím více rezervací. V dnešní době totiž lidé nemají čas, a tak nechce být nikdo o čas okraden na vašem webu proto, že máte složitý rezervační systém, nenabízí pokoje, které má, a ještě je problém s délkou pobytu.

Jestli se teda při propagaci hotelu vyplatí do něčeho investovat, je to vaše webová stránka. Dvakrát si proto rozmyslete, komu chcete svěřit její tvorbu. Klasickou WordPress šablonu totiž dokáže nahodit i freelancer, anebo dokonce sousedův syn. Co však nedokáže jen tak někdo, je nastavení celé architektury webu a jeho propojení s rezervačním systémem tak, aby fungovaly všechny funkcionality.

V praxi jsme zjistili, co funguje, a jak hostům co nejvíce usnadnit rezervační systém. Pokud je na vaši online recepci problém, můžeme se na to podívat a aplikovat naše know how.

Pro klienta NATUR Resort jsme připravovali web, v rámci kterého jsme potřebovali navrhnout celou strukturu webu, přizpůsobit rezervační systém několika různým typům ubytování a zapracovat moduly, které správně vypočítají cenu ubytování na základě konkrétního termínu, typu ubytování, počtu osob, aktuální pobytové slevy (např. při valentýnských pobytech) a spolu s konkrétními doplňkovými službami (Dali byste si na pokoji prosecco?).

Mnohé z těchto věcí má na starosti přímo bookovací systém, ten je však potřebné správně propojit s každou podstránkou konkrétního apartmánu tak, aby to bylo uživatelsky jednoduché, přehledné, rychlé, a ještě i esteticky přitažlivé. Podařilo se? Klient říká, že ano, protože jsme pro něho tvořili několik dalších webů. Vy mu ale věřit nemusíte – podívejte se sami.

Investujte do webu. Je to místo, které rozhodne o vašem úspěchu.

3. Dejte o sobě vědět. Počítejte s reklamou

Když už máte USP a super fungující rezervační systém na webu, tak je dobré obojí ukázat. Našim klientům všeobecně doporučujeme kombinaci reklamy v rámci Google Ads, S-kliku a aktivní propagaci přes sociální sítě. Google Ads je ideální volbou na zachycení těch, kteří na Googlu hledají ubytování, protože se můžete objevit mezi prvními výsledky, a předběhnout i ty, kteří jsou na trhu delší dobu.

Jestli nevěříte, otevřete si teď Google a napište do něj: ubytování [a název města, ve kterém bydlíte]. Všimněte si, že první výsledky, které vám vyskočily, mají u sebe malými písmeny napsané REKLAMA. Nemuseli dělat nic, jen zapnout placenou reklamu. Navíc jde o tzv. PPC reklamu, takže platíte až tehdy, když na vaši reklamu někdo klikne.

Sociální sítě jsou jiný případ. Tam potřebujete oslovit ty, kteří nemusí mít právě teď úmysl ubytovat se, ale v případě, že budou přemýšlet nad dovolenou, budeme patřit k jedné z prvních voleb. Proto je tento typ reklamy na rozdíl od vyhledávačů reklamy v síti Google o dost víc vizuálnější a mluví i jiným jazykem. Víc zde jde o emoci než o prosté odevzdání faktů o hotelu.

Je ale opravdu nutné využít placenou propagaci? Nestačí zkrátka jen přidávat příspěvky na nástěnku? Nestačí. Když se totiž na příspěvky na nástěnce podíváte lépe, zjistíte, že pod nimi jsou krátké statistiky. V kolonce REACH (DOSAH) najdete info o tom, kolik lidí váš příspěvek vidělo. A teď malý šok: „Jak je možné, že máme 5000 fanoušků, ale reálně náš příspěvek vidělo jen 250 lidí?“ Tak totiž distribuuje obsah Facebook algoritmus. Když však do reklamy investujete i jen pár stovek, dosah se může vyšplhat na desetinásobek – a s ním roste i návštěvnost webu.

Nabízíte pěkné ubytování a skvělé služby. Postarejte se, aby o tom lidé věděli.

Rozdíl v návštěvnosti webu před a po spuštění kampaně

4. Nespoléhejte se na Booking, podpořte své přímé rezervace

Booking je dobrý doplněk k vlastnímu rezervačnímu systému, ale není záchrana pro obsazenost hotelu. Přímé rezervace vám totiž zajistí větší zisk, protože nikomu neplatíte provizi za to, že váš hotel ukáže svým návštěvníkům webu. A právě proto je důležité orientovat všechnu marketingovou snahu na co největší poměr rezervací přes váš web. Tady totiž nikomu neplatíte procenta z prodeje a celý zisk je váš. 

U všech našich klientů z oblasti hoteliérství nastavujeme komunikaci směrem k navýšení přímých rezervací a výsledkem je náš předpoklad – zvýšení zisku a spokojenost klientů. Jedním z nich je i NATUR Resort, pro kterého jsme tvořili i web a marketingovou komunikaci. Díky všem výše napsaným radám, které jsme namíchali v ideálním poměru, se nám v průběhu necelého roku podařilo překlopit poměr přímých rezervací vůči Bookingu z 80:20 (pro Booking) na 30:70 (ve prospěch klienta). 

Teorii máme, co dál? Praxe!

Vypadá to jednoduše – definovat si, v čem je hotel výjimečný, vytvořit funkční a stabilní web s rezervačním systémem, strategicky rozběhnout reklamu zacílenou na přímé rezervace přes váš web, a pak už jen sklízet plody úspěchu. Za tím úspěchem ale také stojí promyšlená strategie, jak všechny kroky propojit.

Jestli se vám to zdá příliš složité, ale vidíte v tom význam, pro vypracování této strategie a její naplnění nás neváhejte kontaktovat. Na našem webu najdete hotely, na jejichž marketingovém růstu jsme se podíleli, včetně povídání o tom, jak to probíhalo a probíhá.

My máme know-how na marketing hotelů, vy máte hotel. Spojíme to?