4 rozdíly mezi začínajícím grafikem a grafikem ve verzi TURBO
10. února 2023 peter

S grafiky je to jako s klíčmi od dveří. Máš jich milión, ale až ten poslední, který zkusíš, zapadne. 🤷🏻‍♂️ Tento blog jsem začal psát tak trochu jako rozlučku a poděkování (a tak trochu jako inzerát, takže čtěte do konce.) 😉

Už brzo od nás totiž odchází náš nejzkušenější grafik/dyzajnér a jeden z prvních zaměstnanců firmy, Gamo, a při té příležitosti se člověk v životě zastaví a uvědomí si, jak těžké je dnes najít dobrého grafika.

Okej, tak možná ne každý člověk, ale minimálně ten, kdo potřebuje vyplnit díru v týmu – takže například já. Napsal jsem proto pár řádků pro potenciální uchazeče, ale i pro klientty a další lidi, kteří budou hledat fakt kvalitního grafika a neví, co by měl takový borec vědět, ovládat a zvládat.

Protože ADOBE balík ani zdaleka není vše, co bude potřebovat. ☝️

1. Začínající grafik je jako 🏹 Robin Hood. Turbo grafik je jako ⚽️ Leo Messi

Během svojí krátké kariéry jsem okolo sebe zažil pozoruhodné množství grafiků. A mnozí z nich si vizuální tvorbu představovali jako lukostřelbu. Klient mi ukáže, kde je cíl a já to zkusím trefit „na šupu“. Když nevýjde, střelím zas. A zas a zas. Tímto stylem se však často stává, že grafik netrefí zadání, ale jiné věci – například klientovu nebo týmlídrovu trpělivost.

A ti největší borci sem-tam zastřelili i vlastní kariéru.

TURBO grafik je fotbalista. Rozumí tomu, že vítězství spočívá ve velkém množství dobře mířených přihrávek mezi grafikem, account managerem a klientem. A na to, aby se tyto přihrávky mohly realizovat, musí mít grafik základní komunikační zručnosti, aby si uměl věci s klientem oťuknouť. Když se grafik bojí, že klient bude poslouchat jeho hlas, to se potom moc přihrávek nedočkáte.

Kromě toho však grafik potřebuje i jistou pokoru nechat si kecat do své představy o výsledku. Samozřejmě, stále je to on, kdo má za úkol dotáhnut věci do úspěšného konce a nemůže nechat klienta udělat změny, které jsou proti výsledku. Důležité je, aby grafik rozuměl tomu, že na konci by měli být spokojeni (víceméně) všichni.

2. Grafik ti udělá příspěvek na Facebook. Turbo grafik ti udělá polep na autobus i foodtruck

Toto je záležitost kompetencí i zkušeností. Nikdo vzdělaný z Adobe nebe nespadl, důležité však je, že i ten, který začínal s plakáty anebo příspěvky na Instagram, by se měl nejdřív posouvat a rozšiřovat svoje kompetence tak, aby dokázal vypracovávat komplexnější zadání. Každý začínal se základními znalostmi z Photoshopu…

(…ano, anebo s ním. 🤦🏻‍♂️ )

V každém případě, ti, kteří chtějí dále růst, hledají způsoby, jak tvořit komplexnější zadání. Náš hlavní dyzajnér začínal s jednoduchými příspěvky pro Facebook. Dnes, na konci svojí kariéry v Bricks Agency, umí připravit kompletní vizuální identitu, udělat tiskaři podklady pro visící banner či pojízdný foodtruck (opravdu, existují i nepojízdné foodtrucky? 🤔), připravit úchvatnou prezentaci pro klienta anebo nadyzajnovat dyzajnově aktuální a UX přívětivý web pro desktop i mobil.

Předpokladem pro to je, že tito lidé mají stále otevřenou mysl a hledají způsoby, jakými by se zadání dalo zrealizovat – ne to, proč to i tak nepůjde a neoplatí se do toho pouštět. Není tajemstvím, že několik našich úspěšných projektů začalo tak, že jsme byli postavení před zadání, o které jsme nikdy předtím nezavadili, ale pobili jsme se s ním nejlépe, jak jsme dokázali – a začaté spolupráce trvají dodnes. 💪

3. Začínající grafik má obavy, jak ty dnešní tasky stihne. Turbo grafik ti to poslal na mail už včera

Víme, o čem mluvíme.

Na světě jsou jen dva typy grafiků. Jedni si při pohledu na tento obrázek řekli: „Přesně tak, nikdo mě neumí docenit, každý jen něco chce a potom si toho neváží, nikoho nezajímá, jak to chci udělat já, každý by to chtěl zadarmo“. 😔

Druhý typ se nad tímto obrázkem zasměje a řekne si: „To je přesně ono, to dáme do blogu!“ 😀

Není tajemstvím, že úděl grafika v agentuře je tanec s časem. A ne každý dokáže v takovém prostředí fungovat. Jsou však lidé, kterým dynamické zadání vyhovuje, dokonce je pohání. Naučí tě totiž lépe si rozdělit čas, srozumitelněji komunikovat, dostat do ruky některé jednoduché úpravy – a najednou se ani nenaděješ a to, co ti před pár měsíci trvalo hodinu, dnes zvládneš za 8 minut (true story, bro!).

Předpokladem turbo grafika je, že se na boj s časem nedívá jako na nepřízeň osudu, ale jako na hru, která je s tímto povoláním spojená. Zatím jsme měli vždy štěstí na grafiky, kteří patřili do té druhé skupiny a občasná práce s termíny natěsno pro ně byla výzvou v duchu: „Sice se to stihnout nedá, ale já to stihnu – a mezitím si ještě udělám cereálie!“ 🥣

4. Dnes je taková doba, že každý musí mít svůj názor. I kvalitní grafik musí mít svůj názor

Lust butt not least (nebo jak se to píše), znovu se vrátím k tomu, že kvalitní grafik MUSÍ BÝT ČLOVĚKEM KOMUNIKACE. Za celé ty roky jsme se naučili, že klient u agentury nehledá jen přitakávání a ustavičné zapracování změn, které navrhne.

Klient potřebuje slyšet názor odborníka. Když ho neslyší, může dokonce začít pochybovat o tom, že pracuje s lidmi, kteří svému oboru rozumí. Když vám přece nadiktuje vše od A po Z a vy to bez připomínek zapracujete, tak je v této oblasti přinejmenším stejně dobrý jako vy. A proč by si měl platit někoho, kdo neví nic víc než on sám?

A kvalitní grafik má dostatek sebevědomí, aby vám řekl sůj názor. Samozřejmě, vše slušně a s úctou. Někdy si musí svoji práci a tvorbu obhájit před kolegy a dokonce je v některých věcech i vzdělat, když něčemu nerozumí.

Každý má dnes na všechno svůj názor, tak proč by právě grafik neměl mít? 🤷‍♀️

Takže… opravdu hledáme grafika do agentury!

Nevím, jestli to bylo vidět, ale snažil jsem se popsat kvalitního grafika jako toho, který nemusí nutně umět zázraky, ale musí mít chuť učit se, komunikovat, pracovat v týmu, snést pár kanadských žertíků od kolegů, přispět eurem-dvěma na dárek ke kolegovým narozkám, hodně se smát, sem-tam potáhnout (v práci, samozřejmě!) anebo zahrát firemní fotbal. Protože takového hledáme!

Jestli máš roky praxe, Adobe pro tebe není jen slovo ale životní styl a barvu svých triček znáš nazpaměť v hexa kódu, RGB, CMYKu i v Pantonke, tak tě tu čeká prázdná židle.

Jestli se necítíš být senior (resp. teda turbo grafik) ale spíše mladší štika v rybníku, která se ráda učí a dobře se cítí mezi kolegy, kteří se dobírají, určitě nám taky pošli nějaké to portfolko! A když se nám zalíbíš, pošleme ti nějaké zadání a když ho uděláš, dáme kávu. A možná dohodneme nástup. 🤝

U nás tě čeká toto:

  • PLAT! Překvapený? 😳
  • skvělá parta kolegů, kteří si tě nepřestanou dobírat ani tehdy, když toho budeš mít opravdu hodně  
  • PlayStation a improvizovaný stolní tenis jako metody nastartování kreativity 
  • zajímaví klienti napříč celým podnikatelským spektrem
  • home office, flexibilní pracovní doba a podobné věci, co si donedávna viděl jen v Bratislavě/Praze
  • a notebook na grafiku máš? Nemáš? My máme! Chtěl jsem na něm pracovat já, ale tak ti ho dám, co už… 

Jestli máš zájem, napiš na peter@bricksagency.sk, přihoď tam životopis a portfolio – čím obsáhlejší, tím lepší. A napiš nám něco i o tom, proč by si chtěl pracovat právě v reklamce, kde je život tak dynamický.  

Těšíme se na pohovor. 🪂

P.S. Gamo, jestli to čteš, chceme ti jako firma říct…

… aby si nezapomněl vrátit do kanclu firemní PlayStation. ♥️