BEA centrum Olomouc
tř. Kosmonautů 1288/1, Hodolany
779 00 Olomouc
S grafiky je to jako s klíčmi od dveří. Máš jich milión, ale až ten poslední, který zkusíš, zapadne. 🤷🏻♂️ Tento blog jsem začal psát tak trochu jako rozlučku a poděkování (a tak trochu jako inzerát, takže čtěte do konce.) 😉
Už brzo od nás totiž odchází náš nejzkušenější grafik/dyzajnér a jeden z prvních zaměstnanců firmy, Gamo, a při té příležitosti se člověk v životě zastaví a uvědomí si, jak těžké je dnes najít dobrého grafika.
Okej, tak možná ne každý člověk, ale minimálně ten, kdo potřebuje vyplnit díru v týmu – takže například já. Napsal jsem proto pár řádků pro potenciální uchazeče, ale i pro klientty a další lidi, kteří budou hledat fakt kvalitního grafika a neví, co by měl takový borec vědět, ovládat a zvládat.
Protože ADOBE balík ani zdaleka není vše, co bude potřebovat. ☝️
Během svojí krátké kariéry jsem okolo sebe zažil pozoruhodné množství grafiků. A mnozí z nich si vizuální tvorbu představovali jako lukostřelbu. Klient mi ukáže, kde je cíl a já to zkusím trefit „na šupu“. Když nevýjde, střelím zas. A zas a zas. Tímto stylem se však často stává, že grafik netrefí zadání, ale jiné věci – například klientovu trpělivost anebo týmlídrovu trpělivost.
A ti největší borci sem-tam zastřelili i vlastní kariéru.
TURBO grafik je fotbalista. Rozumí tomu, že vítězství spočívá ve velkém množství dobře mířených přihrávek mezi grafikem, account managerem a klientem. A na to, aby se tyto přihrávky mohly realizovat, musí mít grafik základní komunikační zručnosti, aby si uměl věci s klientem oťuknouť. Když se grafik bojí, že klient bude poslouchat jeho hlas, to se potom moc přihrávek nedočkáte.
Kromě toho však grafik potřebuje i jistou pokoru nechat si kecat do své představy o výsledku. Samozřejmě, stále je to on, kdo má za úkol dotáhnut věci do úspěšného konce a nemůže nechat klienta udělat změny, které jsou proti výsledku. Důležité je, aby grafik rozuměl tomu, že na konci by měli být spokojeni (víceméně) všichni.
Toto je záležitost kompetencí i zkušeností. Nikdo vzdělaný z Adobe nebe nespadl, důležité však je, že i ten, který začínal s plakáty anebo příspěvky na Instagram, by se měl nejdřív posouvat a rozšiřovat svoje kompetence tak, aby dokázal vypracovávat komplexnější zadání. Každý začínal se základními znalostmi z Photoshopu…
(…ano, anebo s ním. 🤦🏻♂️ )
V každém případě, ti, kteří chtějí dále růst, hledají způsoby, jak tvořit komplexnější zadání. Náš hlavní dyzajnér začínal s jednoduchými příspěvky pro Facebook. Dnes, na konci svojí kariéry v Bricks Agency, umí připravit kompletní vizuální identitu, udělat tiskaři podklady pro visící banner či pojízdný foodtruck (opravdu, existují i nepojízdné foodtrucky? 🤔), připravit úchvatnou prezentaci pro klienta anebo nadyzajnovat dyzajnově aktuální a UX přívětivý web pro desktop i mobil.
Předpokladem pro to je, že tito lidé mají stále otevřenou mysl a hledají způsoby, jakými by se zadání dalo zrealizovat – ne to, proč to i tak nepůjde a neoplatí se do toho pouštět. Není tajemstvím, že několik našich úspěšných projektů začalo tak, že jsme byli postavení před zadání, o které jsme nikdy předtím nezavadili, ale pobili jsme se s ním nejlépe, jak jsme dokázali – a začaté spolupráce trvají dodnes. 💪
Víme, o čem mluvíme.
Na světě jsou jen dva typy grafiků. Jedni si při pohledu na tento obrázek řekli: „Přesně tak, nikdo mě neumí docenit, každý jen něco chce a potom si toho neváží, nikoho nezajímá, jak to chci udělat já, každý by to chtěl zadarmo“. 😔
Druhý typ se nad tímto obrázkem zasměje a řekne si: „To je přesně ono, to dáme do blogu!“ 😀
Není tajemstvím, že úděl grafika v agentuře je tanec s časem. A ne každý dokáže v takovém prostředí fungovat. Jsou však lidé, kterým dynamické zadání vyhovuje, dokonce je pohání. Naučí tě totiž lépe si rozdělit čas, srozumitelněji komunikovat, dostat do ruky některé jednoduché úpravy – a najednou se ani nenaděješ a to, co ti před pár měsíci trvalo hodinu, dnes zvládneš za 8 minut (true story, bro!).
Předpokladem turbo grafika je, že se na boj s časem nedívá jako na nepřízeň osudu, ale jako na hru, která je s tímto povoláním spojená. Zatím jsme měli vždy štěstí na grafiky, kteří patřili do té druhé skupiny a občasná práce s termíny natěsno pro ně byla výzvou v duchu: „Sice se to stihnout nedá, ale já to stihnu – a mezitím si ještě udělám cereálie!“ 🥣
Lust butt not least (nebo jak se to píše), znovu se vrátím k tomu, že kvalitní grafik MUSÍ BÝT ČLOVĚKEM KOMUNIKACE. Za celé ty roky jsme se naučili, že klient u agentury nehledá jen přitakávání a ustavičné zapracování změn, které navrhne.
Klient potřebuje slyšet názor odborníka. Když ho neslyší, může dokonce začít pochybovat o tom, že pracuje s lidmi, kteří svému oboru rozumí. Když vám přece nadiktuje vše od A po Z a vy to bez připomínek zapracujete, tak je v této oblasti přinejmenším stejně dobrý jako vy. A proč by si měl platit někoho, kdo neví nic víc než on sám?
A kvalitní grafik má dostatek sebevědomí, aby vám řekl sůj názor. Samozřejmě, vše slušně a s úctou. Někdy si musí svoji práci a tvorbu obhájit před kolegy a dokonce je v některých věcech i vzdělat, když něčemu nerozumí.
Každý má dnes na všechno svůj názor, tak proč by právě grafik neměl mít? 🤷♀️
Nevím, jestli to bylo vidět, ale snažil jsem se popsat kvalitního grafika jako toho, který nemusí nutně umět zázraky, ale musí mít chuť učit se, komunikovat, pracovat v týmu, snést pár kanadských žertíků od kolegů, přispět eurem-dvěma na dárek ke kolegovým narozkám, hodně se smát, sem-tam potáhnout (v práci, samozřejmě!) anebo zahrát firemní fotbal. Protože takového hledáme!
Jestli máš roky praxe, Adobe pro tebe není jen slovo ale životní styl a barvu svých triček znáš nazpaměť v hexa kódu, RGB, CMYKu i v Pantonke, tak tě tu čeká prázdná židle.
Jestli se necítíš být senior (resp. teda turbo grafik) ale spíše mladší štika v rybníku, která se ráda učí a dobře se cítí mezi kolegy, kteří se dobírají, určitě nám taky pošli nějaké to portfolko! A když se nám zalíbíš, pošleme ti nějaké zadání a když ho uděláš, dáme kávu. A možná dohodneme nástup. 🤝
Jestli máš zájem, napiš na peter@bricksagency.sk, přihoď tam životopis a portfolio – čím obsáhlejší, tím lepší. A napiš nám něco i o tom, proč by si chtěl pracovat právě v reklamce, kde je život tak dynamický.
Těšíme se na pohovor. 🪂
P.S. Gamo, jestli to čteš, chceme ti jako firma říct…
… aby si nezapomněl vrátit do kanclu firemní PlayStation. ♥️