Pilíře Bricks-u? Tyto 3 věci rozvíjíme v týmu a hledáme na pohovoru
9. ledna 2024 peter

V poslední době pohovorujeme dost často. Ale nestěžujeme si, právě naopak. Agentura roste a do týmu tak potřebujeme nějakého nového človíčka: jednou tady, jednou jinde. Na Slovensku, v Česku, pro nové klienty i pro ty interní…

A když je těch pohovorů během několika dní víc, začnete si všímat věcí, které jste předtím neviděli. V poslední době pohovorujeme dost často. Ale nestěžujeme si, právě naopak. Agentura roste a do týmu tak potřebujeme nějakého nového človíčka: jednou tady, jednou jinde. Na Slovensku, v Česku, pro nové klienty i pro ty interní…

Například jsem si začal všímat, jak postupujeme při přijímání nového kolegy na konkrétní pozici. Párkrát jsme se už totiž popálili, ale většinou jsme měli šťastnou ruku. A tak si z ničeho nic uprostřed pohovoru říkám (potichu, samozřejmě): „Jak to děláme, že já i Miro (majitel) máme skoro stejný feeling při konkrétním člověku? Jak to, že oba dva víme, že tento člověk nám sedí nejvíce?“

Nedalo mi to a svoje postřehy jsem si sepsal na papírek. Vzešel z toho zajímavý trojúhelník vlastností, které by měl mít člověk, který chce u nás pracovat a žít. Ale nejen to! Díky této čmrkanici jsem zároveň lépe pojmenoval, které vlastnosti a schopnosti chceme v týmu rozvíjet. Některé se nám daří rozvíjet velmi dobře, v jiných si potřebujeme vytvořit nové příležitosti.

Jestli tedy vedete tým a hledáte správné kritéria pro výběr člověka, který vám firmu nezlikviduje, ale bude přínosem (a nebo pokud nám chcete jednoduše poslat CV-čko 🤷🏻‍♂️), zde je naše posbírané know-how.

Takže ten trojúhelník…

…vypadá asi takhle. Tři naše vzpomínané pilíře jsou: POSTOJE, DOVEDNOSTI a KOMPETENCE. Seřadil jsem je od těch nejdůležitějších po ty nedůležité méně důležité.

Tento trojúhelník slouží jako takové vodítko, protože jednoduše pojmenovává věci, podle kterých jsme se rozhodovali doteď, i přesto, že jsme je neměli takto zakreslené. A vždy, když jsme se jich drželi, tak jsme vybrali dobře. 👌

Tak co, začneme?

1. Postoje

Prvním a nejdůležitějším pilířem jsou postoje.

„Postoje?! Co mají postoje společného s marketingem a reklamou?“

Všechno! Každý úkol, který zadáváme, každý projekt, na kterém pracujeme a každý klient se kterým komunikujeme, totiž dříve či později, narazí na postoj někoho z nás: „Jak budeme řešit tuto situaci?“. Postoje, které zaujmeme potom ovlivňují všechno, co člověk dělá. Jestli je to postoj optimistický; nebo jak se projevuje, když se objeví nějaké problémy (kterých nikdy není málo); jestli se snaží najít řešení v každé situaci; zda komunikuje s lidmi mile…

Člověk totiž sice může mít naučenou milou komunikaci, ale je podstatné si uvědomit, že i k nepříjemnému klientovi je třeba se chovat slušně a také se o něm vyjadřovat slušně za jeho zády, protože jinak tato „nenávist“ vůči klientovi nakazí celý zbytek týmu.

Tak stejně platí, že jestli si takový kolega neustále stěžuje na situaci na pracovišti, i pro ostatní lidi může být zničehonic práce o poznání náročnější – nepohodu přitom přináší jediný člověk. John Maxwell, jeden z nejznámějších autorů v oblasti vedení týmů a firem, to pojmenoval trefně: „Jediná věc, která se v podniku šíří rychleji než dobré postoje, jsou zlé postoje.“

Jaké postoje hledáme u nových lidí na pohovoru my?

Pátráme především po optimismu. Vybíráme si totiž kolegu, s kterým budeme trávit většinu dne. A pokud se takový člověk rozhodne, že bude celý den či týden „mrzutý“, je to to stejné jako pracovat za stolem venku v dešti. Dá se to, ale příjemné to zdaleka není.

Proto se snažíme najít parťáka, s kterým bude práce příjemná i během náročnějších období, kdy je třeba zabrat a stresu je o dost více (vánoční či velikonoční kampaně, Back to school a jiné).

Také hledáme proaktivitu. Každému člověku, který se k nám chystá nastoupit, zdůrazňujeme, že kolegové si ho zapíšou během prvních dvou-tří dnů podle toho, jestli je aktivní a či ho zajímají věci, které dělá, a nebo je apatický a udělá jen to, co musí.

Když vám totiž v pátek po obědě klient zavolá s tím, že akutně potřebuje nahodit důležitou věc, je velký rozdíl, když máte okolo sebe kolegy, kteří jsou okamžitě připravení vám pomoct, a nebo vás hodí přes palubu, protože oni už mají téměř po práci.

A samozřejmě: Smysl pro humor musí být! Nejde o to, aby to byl člověk, který od rána do večera vymýšlí vtipy (na to jsme tu my!). Spíš jde o to, aby se sem-tam uměl zasmát i sám sobě. Ti nejlepší se nikdy neberou příliš vážně a s přibývajícím časem je náš humor více intenzivní, sem-tam i pichlavější, ale rozhodně přátelštější.

Když se nám zdá, že jsme objevili optimistického, proaktivního člověka, který se nebere příliš vážně, už máme téměř vyhráno. 🎰

2. Dovednosti

Dovednosti se týkají především stylu, jakým člověk pracuje. Patří mezi ně schopnost pracovat v týmu, komunikační dovednosti, způsob řešení problémů, hledání alternativ či schopnost řešit konflikt.

Dovednosti jsou zajímavé tím, že je uplatníte kdekoliv. Pokud jste komunikativní člověk, dveře už máte napůl otevřené v podstatě do jakékoliv práce. Pokud vám tato schopnost chybí, pravděpodobně propadnete hned prvním pohovorovým sítem. Které dovednosti jsou nejdůležitější pro nás?

Po jakých dovednostech pátráme?

Komunikační dovednosti jsou TOP! Není nic horšího jako marketér, který se bojí vzít telefon a zavolat kolegovi nebo klientovi. Pokud se zasekne komunikace, všechno začne směřovat k rozpadu. Základem pro práci v agentuře je proto zásada: „Nebojím se telefonu!“. Samozřejmě to platí i o mailech.

Pokud tedy nastane situace, kterou je kolega schopný vyřešit za tři minuty jednoduchým telefonátem, ale namísto toho se rozhodne napsat mail a čekat dva dny na odpověď, je to pro mě signál, že potřebujeme pracovat na jeho „komunikační odvaze“.

S komunikací se pojí i týmová spolupráce. Jde o schopnost fungovat v týmu a dosahovat s ním výsledky. Social media manager může být multitalentovaný borec světové úrovně, ale k tomu, aby na 100 % zvládl všechno, co se s jeho prací pojí, potřebuje grafika, PPC specialistu, analytika i někoho, kdo projde jeho výstupy, aby v nich nebyly chyby. Schopnost komunikovat v týmu je alfa i omega celého agenturního úspěchu.

Problem solving je úžasná vlastnost, která zlehčuje práci každého vedoucího či manažera a pracovníkovi zabezpečuje relativně rychlý kariérní postup (a místo v srdíčku ❤️). Spočíva v tom, že když zamestnanec narazí na problém, tak namísto toho, aby poslal teamleaderovi mail, že „něco nefunguje“ (a potom to týden nechal ležet, až dokud si na to někdo nenajde čas a nevyřeší to třemi lehko vygooglitelnými kliknutími), začne raději sám od sebe hledat řešení. A ve většině případů ho i najde. Och, jak já takové lidi miluju! 🖤

Řešení problémů je do jisté míry i otázkou postojů. Je to o tom, že věřím, že to dokážu vyřešit, ulehčím to do list ostatním a opět se něco naučím.

A my si takových věcí, bráško, všímáme!

3. Kompetence

Posledním (ale stále velmi důležitým) pilířem a faktorem, podle kterého si vybíráme člověka, jsou jeho kompetence. Jde o schopnosti přímo a nebo nepřímo potřebné pro výkon konkrétní činnosti. Zřejmě. Je to tak? Ano je.

Samozřejmě, pokud má potenciální nový social media manager primární kompetence, tzn. pokud už pracoval s Business Managerem; ví, jak boostovat; jak se udělují přístupy do účtu jiným lidem a podobné chuťovky, představuje to pro něj výhodu. Vysoká škola v oblasti marketingu a reklamy není vždy automatickou výhrou, ale určitě v CVčku neublíží.

Stejně tak se nám líbí, když někdo přijde a řekne, že chce pracovat v reklamní agentuře a v mezičase si stihl udělat například certifikát Digitální garáž. Jestli to nestihl, bude to jeden z jeho prvních úkolů v práci. 😉

Na druhou stranu, po světě chodí velmi mnoho talentovaných lidí, kteří ještě nestihli dostat šanci v jiné reklamní agentuře. Odepsat je jen kvůli tomu, že skvělou kariéru ještě nemají za sebou, ale před sebou, by byla škoda pro ně i pro nás.

Proto si při pohovorech všímáme i sekundární kompetence. Jednou z nich je například to, co člověk stihl ve volném čase. Pomáhal v nějakém projektu a nebo v neziskovce? Sám něco založil a nebo vedl? Super! Vytvořil sobě a nebo někomu web ve WordPress-u? Sem s tím!

Založil vlastní podnikání? Tak o tom chceme vědět víc! 👂 Zkrachovalo? Ještě lepší! Na chybách se člověk určitě naučí brutálně hodně.

Sami se stále učíme, jak to dělat správně

Na závěr se hodí dodat ještě jedna věc: nikdo není dokonalý, a my už vůbec ne. Pokud vás tento seznam vystrašil, tak věřte tomu, že i mě. 😱 Sám na sobě vidím mezery v kompetencích a dovednostech a někdy i v postojích. Musíme na nich pracovat. I já, i každý z mých kolegů.

Ale toto je na práci v týmu nejzábavnější: pomoct ostatním být lepší v každém ohledu. Ve svoji profesi, v mezilidských vztazích a možná i v pohledu na život.

A co ty?

Pokud jsi čirou náhodou zjistil, že toto je i tvůj šálek kávy a chtěl bys s námi sedět v jednom kanclu, sleduj naše pracovní nabídky. Vždy se může objevit něco zajímavého. A pokud ne, tak se vydej těžší cestou a pošli nám CVčko s mailem, proč tě musíme mít. A možná to vyjde. 😉