Pilíře Bricks-u? Tyto 3 věci rozvíjíme v týmu a hledáme na pohovoru
25. srpna 2023 peter

V poslední době pohovorujeme dost často. Ale nestěžujeme si, právě naopak. Agentura roste a do týmu tak potřebujeme nějakého nového človíčka: jednou tady, jednou jinde. Na Slovensku, v Česku, pro nové klienty i pro ty interní…

A když je těch pohovorů během několika dní víc, začnete si všímat věcí, které jste předtím neviděli.

Například jsem si začal všímat, jak postupujeme při přijímání nového kolegy na konkrétní pozici. Párkrát jsme se už totiž popálili, ale většinou jsme měli šťastnou ruku. A tak si z ničeho nic uprostřed pohovoru říkám (potichu, samozřejmě): „Jak to děláme, že já i Miro (majitel) máme skoro stejný feeling při konkrétním člověku? Jak to, že oba dva víme, že tento nám sedí nejvíce?

Nedalo mi to pokoj a svoje postřehy jsem si sepsal na papírek. Vzešel z toho zajímavý trojúhelník vlastností, které by měl mít člověk, který chce u nás pracovat a žít. Ale nejen to! Díky této čmrkanici jsem zároveň lépe pojmenoval, které vlastnosti a schopnosti chceme v týmu rozvíjet. Některé se nám daří rozvíjet velmi dobře, v jiných si potřebujeme vytvořit nové příležitosti.

Jestli teda vedete tým a hledáte správné kritéria pro výběr člověka, který vám firmu nezlikviduje, ale bude přínosem (a nebo pokud nám chcete jednoduše poslat CV-čko 🤷🏻‍♂️), zde je naše posbírané know-how.

Takže ten trojúhelník…

…vypadá asi takhle. Tři naše vzpomínané pilíře jsou: POSTOJE, DOVEDNOSTI a KOMPETENCE. Seřadil jsem je od těch nejdůležitějších po ty nedůležité méně důležité.

Tento trojúhelník slouží jako takové vodítko, protože jednoduše pojmenovává věci, podle kterých jsme se rozhodovali doteď, i přesto, že jsme je neměli takto zakreslené. A vždy, když jsme se jich drželi, tak jsme vybrali dobře. 👌

Tak co, začneme?

1. Postoje

Prvním a nejdůležitějším pilířem je postoj.

„Postoje?! Co mají postoje společného s marketingem a reklamou?“

Všechno! Každý úkol, který zadáváme, každý projekt, na kterém pracujeme a každý klient se kterým komunikujeme, totiž dříve či později narazí na postoj někoho z nás: „Jak budeme řešit tuto situaci?“. Postoj, který zaujmeme potom ovlivňuje všechno, co člověk dělá. Jestli je to postoj optimistický; nebo jak se projeví, když se objeví nějaké problémy (kterých nikdy není málo); jestli se snaží najít řešení v každé situaci; zda komunikuje s lidmi mile…

Člověk totiž sice může mít naučenou milou komunikaci, ale je podstatné si uvědomit, že i k nepříjemnému klientovi je třeba se chovat slušně a také se o něm vyjadřovat slušně za jeho zády, protože jinak tato „nenávist“ vůči klientovi nakazí celý zbytek týmu.

Tak stejně platí, že jestli si takový kolega neustále stěžuje na situaci na pracovišti, i pro ostatní lidi může být zničehonic práce o poznání náročnější – nepohodu přitom přináší jediný člověk. John Maxwell, jeden z nejznámějších autorů v oblasti vedení týmů a firem, to pojmenoval trefně: „Jediná věc, která se v podniku šíří rychleji než dobré postoje, jsou zlé postoje.“

Jaké postoje hledáme u nových lidí na pohovoru my?

Pátráme především po optimizmu. Vybíráme si totiž kolegu, s kterým budeme trávit většinu dne. A pokud se takový člověk rozhodne, že bude celý den či týden „mrzutý“, je to to stejné jako pracovat za stolem venku v dešti. Dá se to, ale příjemné to zdaleka není.

Proto se snažíme najít parťáka, s kterým bude práce příjemná i během náročnějších období, Když je třeba potáhnout a stresu je jaksi více (vánoční či velikonoční kampaně, Back to school a jiné).

Také hledáme proaktivitu. Každému člověku, který se k nám chystá nastoupit, zdůrazňujeme, že kolegové si ho zapíšou během prvních dvou-třech dní podle toho, jestli je aktivní a či ho zajímají věci, které dělá, a nebo je apatický a udělá jen to, co musí.

Když vám totiž v pátek po obědě klient zavolá s tím, že akutně potřebuje nahodit důležitou věc, je velký rozdíl, či máte okolo sebe kolegy, kteří jsou okamžitě připravení vám pomoct, a nebo vás hodí přes palubu, protože oni už mají téměř po práci.

A samozřejmě: Smysl pro humor musí být! Nejde o to, aby to byl člověk, který od rána do večera vymýšlí vtipy (na to jsme tu my!). Spíš jde o to, aby se sem-tam uměl zasmát i sám sobě. Ti nejlepší se nikdy neberou příliš vážně a s přibývajícím časem je náš humor více intenzivnější, sem-tam i pichlavější, ale rozhodně přátelštější.

Když se nám zdá, že jsme objevili optimistického, proaktivního člověka, který se nebere příliš vážně, už máme téměř vyhrané. 🎰

2. Dovednosti

Dovednosti se týkají především stylu, jakým člověk pracuje. Patří mezi ně schopnost pracovat v týmu, komunikační dovednosti, způsob řešení problémů, hledání alternativ či schopnost řešit konflikt.

Dovednosti jsou zajímavé tím, že je uplatníte kdekoliv. Pokud jste komunikativní člověk, dveře už máte napůl otevřené v podstatě do jakékoliv práce. Pokud vám chybí, pravděpodobně propadnete už prvním pohovorovým sítem. Které dovednosti jsou nejdůležitější pro nás?

Po jakých dovednostech pátráme?

Komunikační dovednosti jsou TOP! Není nič horší jako marketér, který se bojí vzít telefon a zavolat kolegovi s nebo klientovi. Pokud se zasekne komunikace, všechno začne směřovat k rozpadu. Základem pro práci v agentuře je proto zásada: „Nebojím se telefonu!“. Samozřejmě, platí to i o mailech.

Pokud však kolega dokáže vyřešit úkol za tři minuty jednoduchým telefonátem a namísto toho se rozhodne napsat mail a čekat dva dny na odpověď, je to pro mě signál, že potřebujeme pracovat na jeho „komunikační odvaze.“

S komunikací se pojí i týmová spolupráce. Jde o schopnost fungovat v týmu a dosahovat s ním výsledky. Social media manager může být multitalentovaný borec světové úrovně, ale k tomu, aby na 100 % zvládl všechno, co se s jeho prací pojí, potřebuje grafika, PPC specialistu, analytika i někoho, kdo projde jeho výstupy, aby v nich nebyli chyby. Schopnost komunikovat v týmu je alfa i omega celého agenturního úspěchu.

Problem solving je úžasná vlastnost, která ubere povinosti každému vedoucímu či manažeru a pracovníkovi zabezpečuje relativně rychlý kariérní postup (a místo v srdíčku ❤️). Spočíva v tom, že pokud zaměstnanec narazí na problém, namísto toho, aby poslal týmlídrovi mail, že „něco nefunguje“ a potom to týden nechal ležet, až když si na to někdo nenajde čas a nevyřeší to třemi lehko vygooglitelnými úlohami, začne sám od sebe hledat řešení. A ve velké většině případů ho i najde. Och, jak já takové lidi miluju! 🖤

Řešení problémů je do jisté míry i otázkou postojů. Je to o tom, že věřím, že to dokážu vyřešit, odbřemenit ostatní a opět se něco naučím.

A my si takových věcí, brácho, všímáme!

3. Kompetence

Posledním (ale stále velmi důležitým) pilířem a faktorem, podle kterého si vybíráme člověka, jsou jeho kompetence. Jde o schopnosti přímo a nebo nepřímo potřebné pro výkon konkrétní činnosti. Zřejmě. Je to tak? Ano je.

Samozřejmě, pokud potenciální nový social media manager má primárně kompetence, teda pokud už pracoval s Business Manager, pokud ví, jak boostovat, kde se udělují přístupy do účtu jiným lidem a podobné chuťovky, představuje to pro něj výhodu. Vysoká škola v oblasti marketingu a reklamy není vždy automatickou výhrou, ale určitě v CVčku neublíží.

Stejně tak se nám líbí, když někdo přijde a řekne, že chce pracovat v reklamní agentuře a v mezičase si stihl udělat například certifikát Digitální garáž. Jestli to nestihl, bude to jedna z jeho prvních úloh v práci. 😉

Na druhé straně, po světě chodí velmi mnoho talentovaných lidí, kteří ještě nestihli dostat šanci v jiné reklamní agentuře. Odepsat je jen kvůli tomu, že skvělou kariéru ještě nemají za sebou ale před sebou, by byla škoda pro ně i pro nás.

Proto si při pohovorech všímáme i sekundární kompetence. Jednou z nich je například to, co člověk stihl ve volném čase. Pomáhal v nějakém projektu a nebo v neziskovce? Sám něco založil a nebo vedl? Super! Vytvořil sobě a nebo někomu web ve WordPress-e? Sem s tím!

Založil vlastní podnikání? Tak o tom chceme vědět víc! 👂 Skrachovalo? Ještě lepší! Na chybách se člověk určitě naučí brutálně hodně.

Sami se stále učíme, jak to dělat správně

Na závěr se hodí dodat ještě jedna věc: nikdo není dokonalý, a my už vůbec ne. Pokud vás tento seznam vystrašil, tak věřte tomu, že i mě. 😱 Sám na sobě vidím mezery v kompetencích a dovednostech a někdy i v postojích. Musíme na nich pracovat. I já, i každý z mých kolegů.

Ale toto je na práci v týmu nejzábavnější: pomoct ostatním být lepším v každém ohledu. Ve svoji profesi, v mezilidských vztazích a možná i v pohledech na život.

A co ty?

Pokud jsi čirou náhodou zjistil, že toto je i tvůj šálek kávy a chtěl bys s námi sedět v jednom kanclu, sleduj naše pracovní nabídky. Vždy se může objevit něco zajímavé. A pokud by ne, tak se vydej těžší cestou a pošli nám CVčko s mailem, proč tě musíme mít. A možná to vyjde. 😉