Legionářská 1319/10
779 00 Olomouc
Když se vás někdy v budoucnu šéf zeptá, co vás vaše práce naučila od doby, co jste nastoupili, neodpovídejte mu hned. Musíte za tím tušit past. 🕳🚶🏻♀️ A když řeknete, že opravdu hodně (jak jsem odpověděla já), může se stát, že vám o tom dá napsat blog.
Nevadí, zvládneme.
Nejprve však uvedu, že původní pozicí, na kterou jsem nastoupila, byl projektový manažer pro programátorské oddělení. Bylo tam super, ale na můj vkus se tam málo mluvilo – kdo mě zná, ví. 🤷🏻♀️
Po několika týdnech se uvolnila pozice social media managera a dostala jsem nabídku změnit sféru působení. Vzala jsem ji – a zbytek je historie.
Dobu, kdy jsme Facebook a Instagram považovali za druhořadé média, máme za sebou. Ještě stále však nemáme za sebou dobu, kdy si vás kámoši u piva dobírají a ptají se vás, jestli vás scrollování Facebooku uživí.
Když se ale na takového kámoše podíváte ostrým očkem 👁 a zeptáte se ho, jestli svůj e-shop boostuje skrz Business Manager anebo přes klasické rozhraní, jestli má nasazený pixel a jaký traffic má podle akvizice ze sociálních sítí, hned se mu pivko vyleje nosem 🍺 a neví, kam by se díval. Do mobilu nemůže, protože se ho zeptám, jestli si hraje s fejsbukem.
Já mu dám!
Žertuju!
Kamarádi mě znají a ví, že se s nimi ráda na toto téma trochu popichuju. 🔪 Práce social media managera je však mnohem širší záležitostí než by se mohlo zdát. Popsala jsem proto 6 různých pozic, které jsem se v rámci této pozice naučila vykonávat.
Nádech, výdech, můžeme.
Samotná příprava příspěvků na sociální sítě je to, co si většina lidí pod pojmem „social media manager“ představí. Tato práce však tvoří jen přibližně 30 % z jeho pracovní náplně. Ještě předtím je ze socialisty trochu stratég, který navrhuje, jakým způsobem se pustit do brandingu značky, jaká témata budou mít jednotlivé příspěvky, jak často a v jakém čase půjdou apod.
Social media manager je (aspoň u nás) člověk, který rozumí všem těm složitým malým nastavením, trackovacím kódům, strategiím cenových nabídek a podobným věcem. Je dost pravděpodobné, že i profil vaši oblíbené značky spravuje právě taková osoba.
Sociální sítě k nám promlouvají především prostřednictvím vizuálu a prostřednictvím textu. A obě tyto věci ovlivňují to, zda produkt vaší práce dokáže zaujmout sledujícího a odevzdat mu poselství. Zdatný SMM musí být teda i dobrý copywriter (resp. teda textař).
Musí umět vycítit, jaký jazyk je dané cílové skupině natolik příjemný, aby se s ním dokázala ztotožnit. Možná si říkáte, že psaní vám nejde, takže byste se neuchytili. Ověřenou pravdou však je, že dobré psaní je především o zručnosti a čím častěji píšete, tím lepší v tom jste.
A na závěr nesmíme zapomenout i na to, že tak, jako každý dobrý copywriter, i „socialista“ musí mít zmáknutou gramatiku a stylistiku!
Social media manager musí být týmový hráč – no někdy nestačí jen to. Práci ostatních členů týmu musí umět dobře zorganizovat, rozdat úkoly a dohlížet na jejich dodržování. Nejlepší projekt je totiž jen ten, který se úspěšně dotáhne do konce. 🤫
Socialista má pod palcem například grafika, který očekává přesné zadání. Někdy, když připravujete větší kampaň, si musíte věci odkomunikovat i s programátorem. Musíte dodržet všechny termíny a zabezpečit výstupy v očekávané kvalitě. Při komunikaci s ostatními členy týmu, kteří „pro vás pracují“ je přitom žádoucí, abyste si osvojili i určitou etiketu komunikace.
Nikde na světě jsem neprosila a neděkovala tolik jako u nás na firmě. Speciálně grafikovi. 👨🎨
Pracovat v reklamní agentuře je týmová práce a úspěch se nedá budovat bez toho, aby nezapadaly všechny části skládačky. 🤝
Čím by byl náš svět bez pravidel? Stejně tak i svět Facebooku (a všeobecně sociálních sítí) má svoje pravidla, které se musí dodržovat. Jinak by se váš účet, business účet vaši agentury anebo vašeho klienta mohl lehce zmiznout v nenávratně. A udobřování s Facebookom není takové jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Socialista proto musí mít nastudované pravidla, kterými se řídit při publikovaní příspěvků a spouštění reklam. Aby to ale nebylo takové jednoduché, i tyto pravidla se mění, a proto i v této oblasti zůstává socialista věčným studentem.
Tak, jak to vzpomenul náš tým lídr Peťo v předcházejícím blogu, komunikační dovednosti jsou věcí, která má největší váhu, když přijímáme nového člověka. Můžete se totiž naučit zvládnout jakýkoli systém a nástroj, ale jestli neumíte komunikovat, nebude to fungovat ani v týmu, ani ve vztahu ke klientovi.
Důvěra je základem naší práce. Při komunikaci s námi musí mít klient pocit, že se o nás může opřít a že víme, co děláme – dokonce i tehdy, když mu říkáme, že něco, co navrhl, není dobrý nápad.
Na pozici SMM se s velkou pravděpodobností stanete opět studentem, který si své klienty, jejich služby a produkty musí nastudovat, aby věděl, o čem komunikuje.
Neuběhnou ani dva měsíce a vy už umíte přesně říct, jak probíhá operace měkké části nosu a jak dlouho má trvat rekonvalescence. Víte, jaké různé tvary má mít kytice, které květiny se hodí na svatby, na podzimní kytici anebo jak se starat o mechový obraz. Anebo se vám stane, že se při focení pro klienta ocitnete oblečení od hlavy po paty v hygienickém skafandru a stojíte na operačním sále, kde probíhá reálný zákrok.
Jak dále popsat práci social media managera a jak ho poznáte? Je to obyčejný smrtelník, který ale oplývá neutichajícím nadšením (asi ze všeho), zvědavostí a smyslem pro pořádek a humor. Hodně čte, hodně píše a potřebuje hodně a kvalitně odpočívat, aby nevyhořel, ale zůstal zapálený pro svou práci.
Takoví jsme, my chrliči nápadů, kteří celý den sedí na Facebooku. ✌️